Uurwerken

Onderhoud van een Valjoux 7750

Onderhoud van een Valjoux 7750

Het meest gebruikte automatisch chronograaf binnenwerk is de ETA 7750 of de Valjoux. Je vindt het binnenwerk terug in vele topmerken. Van Tissot, Maurice Lacroix en Hamilton tot zelfs Omega, Breitling en Longines, bijna elk Zwitsers topmerk heeft wel eens ETA 7750 gebruikt. Sommigen nemen het binnenwerk integraal over, anderen bewerken het verder. Dit is dan ook het (autochrono) binnenwerk dat we het vaakst in onze winkel binnen krijgen voor onderhoud of herstelling. In dit artikel toon ik dan ook graag eens wat zo’n nazicht juist inhoudt. In dit geval gaat het om een Sector met Valjoux 7750 binnenwerk met datumfunctie. Vaak is er ook nog een dagfunctie voorzien bij dit binnenwerk.

De ETA 7750 uit de kast halen

Beginnen doen we met het binnenwerk uit het uurwerk te halen. De wijzers worden voorzichtig verwijderd. Ik gebruik wijzerplaatbeschermers om de wijzerplaat niet te beschadigen. Daarna wordt de wijzerplaat verwijderd. Het binnenwerk is nu klaar voor het onderhoud. Beginnen doe ik altijd met de functies: de datumfunctie en zijn onderdelen worden verwijderd.

De ETA 7750 volledig gedemonteerd

Hier zie je een foto van het volledige binnenwerk gedemonteerd. Na de datumfunctie werd vervolgens de automaatfunctie, den de chronofunctie en vervolgens de gewone tijdsfunctie gedemonteerd. Zoals je kan zien gaat dit om een heleboel onderdelen. Het is belangrijk om alles goed uit mekaar te houden, bijna elk schroefje is verschillend. Het uurwerk wordt echt volledig gedemonteerd, ook de dekstenen en het wijzerverzettingssysteem wordt gedemonteerd.

ELMA Reiniging

DE ETA 7750 Reinigen met een ELMA Machine

In de volgende stap worden alle onderdelen in het ELMA kuismachine gestoken. Enkel de verschillende kleine veertjes, en de veer uit de veertrommel gaan er niet mee in. Deze ELMA reiniger is speciaal voor uurwerkmakers gemaakt en kuist alle onderdelen in 4 verschillende fases. Het zorgt ervoor dat elk onderdeel grondig gekuist wordt, zonder beschadigingen aan te brengen.

De veertrommel van de Valjoux 7750

Wanneer alle onderdelen gereinigd werden, volgen de kleine stappen voor we beginnen met het monteren van het binnenwerk. Zo vetten we de veertrommel in, en plaatsen we de veer terug in de veertrommel. Ook de dekstenen worden in deze stap gesmeerd. De deksteen is meestal het kleinste onderdeel van het hele uurwerk, waar een perfecte druppel olie van 3/4 de cirkel moet op gelegd worden.

Montage van het gangwerk en het wijzerverzettingssysteem

De volgende stap is de montage van het gangwerk en het wijzerverzettingssysteem. Het gangwerk bestaat uit de raderen die het uurwerk laten tikken. Het wijzerverzettingssysteem bestaat uit de onderdelen die ervoor zorgen dat je het uurwerk van buitenaf kan regelen (datum verzetten, wijzers verzetten, uurwerk opwinden). Na elke montage van een systeem volgt ook de smering van het systeem volgens de technische fiche van ETA. (Voor dit binnenwerk gebruik ik speciaal vet voor de veertrommel, 9010 voor de kleine raderen, D5 voor de grotere raderen, chronovet voor de chrono-onderdelen, gewoon vet voor de andere smeringspunten en 541 voor de ankerpaletten). De ankerpaletten worden behandeld met epilam om de levensduur te verlengen.

Afregelen van het gangwerk van de ETA 7750

Ook het anker en de balans compleet worden geplaatst waarna het basismechanisme in mekaar zit. Laat het uurwerk nu een uur tikken zodat de olie goed kan rond gaan. Daarna volgt het afregelen van het binnenwerk. Hierbij wordt het voor- of achter tikken van het uurwerk afgeregeld tot op + 5 seconden/dag. Dit binnenwerk regel ik af op 5 standen (wijzerplaat boven, onder, kroon links, kroon rechts en kroon boven). De pols ligt ook niet heel de tijd in dezelfde positie, daarom wordt het uurwerk in verschillende standen afgeregeld. Voor de amplitude neem ik een ondergrens van 280°. Deze heeft een heel mooie amplitude van zelfs 314°.

Montage van de chrono-onderdelen

Nu worden alle chrono-onderdelen gemonteerd. Hierbij gebruik ik nog steeds de technische fiche van ETA om elk onderdeel op de juiste positie de juiste smering te geven. Na het plaatsen van alle chrono-onderdelen, wordt ook de chronograaf afgeregeld. Er wordt gekeken dat de ingrijping van de verschillende chrono-raderen 2/3de bedraagt, dat de chrono na exact 1 minuut het rad voor de minuten exact 1 tand laat verschuiven en ook in positie houdt, en dat de chrono in reset stand perfect in de juiste positie blijft staan door afregeling van de verschillende veertjes.

Montage van het dag- en datummechanisme

Na de chrono-onderdelen, is het de beurt aan het automaatmechanisme. De automaatraderen worden speciaal gesmeerd. Als laatste stap van het binnenwerk wordt het dag- en datummechanisme gemonteerd. Ook hier is de juiste smering van belang. Alles is gemonteerd dus nu doe ik een laatste test of alles goed werkt: de chrono starten, stoppen en resetten, de dag verzetten, de datum verzetten via het uurrrad, sneldatumverzetting en uiteindelijk ook nog eens afregelen van het binnenwerk.

Het binnenwerk ETA 7750 monteren

Als laatste stap worden de wijzerplaat en de wijzers bevestigd en wordt het binnenwerk in de kast gestoken. De horlogekast en band worden gepolijst om de  krassen eruit te halen, waarna ze in de grote ultrason worden gelegd om al het vuil eruit te halen. Nu wordt het uurwerk op een watchwinder geplaatst. Deze bootst de beweging van de pols na. Zo kan ik nog eens extra controleren of het uurwerk mooi gelijk tikt. Ik controleer het uurwerk 4-7 dagen en regel het elke dag een beetje bij indien nodig. Wanneer het uurwerk na deze test nog perfect werkt, is het klaar om op te halen.

Hoeveel kost zo'n service van een ETA 7750 of Valjoux 7750?

Een service of volledig onderhoud van een ETA 7750 kost zo’n € 250 tot € 350. Hierin zit een volledige service van het binnenwerk en horlogekast en band. Het merk dat op de wijzerplaat staat, maakt voor ons niet uit. Heb je een Breitling met een Valjoux 7750, dan zal je dezelfde prijs betalen als een Tissot met dit binnenwerk. De prijs kan iets variëren naar gelang de benodigde wisselstukken maar wijkt nooit sterk af van dit bedrag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *