Wat is een quartzhorloge?

De naam quartz verwijst naar de aandrijving van het uurwerk. Waar er voor de jaren 70 enkel horloges aangedreven door een veertrommel bestonden (de horloges om op te winden), veranderde dit plots door de komst van de Quartz. Het uurwerk wordt aangedreven door elektriciteit uit de batterij die quartzkristallen in het uurwerk  laat trillen. Deze trillingen worden door een spoel en circuit omgezet naar 1 beweging per seconde. Het voordeel van de Quartz is dat deze extreem correct loopt. Voor het onderhoud zijn er dan ook 4 belangrijke onderdelen te onderscheiden: het wijzerverzettingsmechanisme (deze zorgt ervoor dat je je wijzers kan verzetten), het raderwerk (de radertjes die zorgen voor de correcte verdeling van minuten, seconden, en uren), de spoel (de geleider) en de circuit (het regelapparaat).

Wat zijn de mogelijke oorzaken van het stil vallen van mijn horloge?

Zoals hiervoor genoemd zijn er 4 belangrijke onderdelen te onderscheiden in een quartzwerk. Dit zijn dan ook de 4 meest voorkomende oorzaken van het stilvallen van jouw horloge.

  1. Het wijzerverzettingswerk: Ook hier zijn enkele radertjes die de wijzers doen voortbewegen. Deze kunnen beschadigd zijn, of een stukje vuil tussen. Het kan ook zijn dat de kroon las zit omdat er hier een onderdeel in is stuk gegaan. Hier zitten ook enkele veren in om de spanning te houden bij het verzetten van de wijzers, een afgebroken veertje is ook vaak de oorzaak. Je herkent dit probleem door een losse tige, of problemen bij het verzetten van de wijzers. De oplossing is om het onderdeel te vervangen. Elk onderdeel van een uurwerk is telkens met elkaar verbonden, bij het vervangen van een onderdeel van het wijzerverzettingsmechansime, is een volledig nazicht altijd aangeraden.
  2. De Spoel: Als deze kapot is, zal je uurwerk geen enkel beweging meer vertonen. De spoel kan nooit vanzelf kapot gaan. De meest voorkomende reden van een kapotte spoel is een slechte batterijwissel. De minste aanraking in de spoel, maakt ze kapot. Ook hier is het aangeraden om bij een spoelwissel, een volledig nazicht te geven. In sommige gevallen kunnen we ook de spoel terug herstellen. Hou er wel rekening mee dat je uurwerk dan meer zal verbruiken. Laat jouw batterij dus enkel vervangen op een plek met horlogemaker, niet op de markt of op vakantie.
  3. De Circuit: Eigenlijk is dit de computer van je uurwerk. En net zoals een computer, zal deze trager gaan en meer energie vereisen om te blijven werken. Bij een verouderde circuit zal je batterij steeds minder lang meegaan. Je zal deze moeten vervangen indien je uurwerkbatterij minder dan 1 jaar begint me te gaan.
  4. Het raderwerk: De meest voorkomende fout in het raderwerk zijn minuscule stofdeeltjes die tussen de tandjes gekropen zijn. Deze zitten ook helemaal in het midden van het uurwerk. Een volledig nazicht is altijd nodig indien het probleem zich hier bevindt.
  5. Er is ook nog een 5de vaak voorkomende oorzaak. Hierbij kijken we naar de mogelijke complicaties van het uurwerk. Dit wil zeggen het aantal extra functies. Heeft je uurwerk een datum, dan kan het uurwerk ook hier op stilvallen. Andere complicaties zijn de chrono, datum, multifunctie, … .

Hoeveel kost een onderhoud van een horloge?

Wij vragen €40,00 voor een onderhoud aan een quartzuurwerk. Hoe meer complicaties erbij komen, hoe hoger de prijs zal oplopen. Voor chronowerken zal de gemiddelde prijs eerder rond de €80 gaan. Veel hangt of van het soort binnenwerk en de moeilijkheid van de complicatie. We moeten echter nooit een uurwerk opsturen, maar herstellen alles in ons eigen atelier. Hierdoor kunnen we je snel en betaalbaar bedienen. Indien je graag vooraf een offerte wenst, ben je altijd welkom in onze winkel.

Hoeveel kost het vervangen van een binnenwerk van een quartzhorloge?

In sommige gevallen is het beter om meteen je gehele binnenwerk te vervangen. Zo is het bij roest in het uurwerk vaak aangewezen om meteen alles te vervangen. Hierbij is de prijs afhankelijk van de prijs van het binnenwerk.

Wat houdt een volledig onderhoud in?

Volledig onderhoud van het binnenwerk + Polijsten horlogekast en band + opkuisen wijzers en wijzerplaat

Jouw uurwerk wordt volledig uit mekaar gehaald. Elk radertje, elk veertje, … wordt los gemaakt en in een speciaal kuismachine voor horloges gestoken. Deze heeft een kuisproces in 4 stappen waardoor er geen enkel vuiltje of olievlekje meer overblijft. Daarna wordt deze terug in mekaar gezet met correct olie- en smeerproces. Ook is er speciale aandacht om dit in een stofdichte atmosfeer uit te voeren zodat er geen enkel stofdeeltje in het uurwerk terecht kan.

De horlogekast en band worden gepolijst waarna ze in een ultrasonisch bad gaan. Bij het in mekaar steken van het volledige uurwerk gaat speciale aandacht naar de dichtingen. Dit zijn de rubberen joints die voor de water- en stofdichtheid zorgen. Zo gaat elk uurwerk minimaal even waterdicht buiten als het binnen gekomen is. Op aanvraag kan je ook een waterdichtheidstest laten uitvoeren.

De geschiedenis van het kwartsuurwerk

In het vakjargon wordt zowel quartz als kwarts gebruikt als schrijfwijze. In de loop der jaren heeft het uurwerk vele veranderingen ondergaan, met de grootste vernieuwing de kwartsuurwerken. Het horloge begon met een veer als krachtbron, die zijn kracht via het raderwerk naar het ontsnappingsmechanisme overbracht.  Hierna werden de elektrische klokken geïntroduceerd. De balans – onderdeel van het ontsnappingsmechanisme – wordt door de elektrische energie in beweging gehouden en niet meer door de veer. Door middel van magneten op de balans werd deze in beweging gehouden.

De volgende stap was het elektronisch uurwerk. Hierbij werd het contact met de balans vervangen door een half geleider, een transistor. De afwijking van het uurwerk ligt op ca 1 minuut/week en er was ook een ander voordeel. Aangezien de veer weg is, is ook de constante kracht op het raderwerk weg, hierdoor is er veel minder slijtage.

De 3de generatie elektronische uurwerken verving de balans door een stemvork. Op dit stemvork zit een kleine arm met een rubis, deze duwt een rad  1 tandje vooruit. Dit rad is minuscuul klein en heeft 300 tot 360 tanden. Je hebt hier dus een transistor en een stemvork. De afwijking werd zo gereduceerd tot 1 minuut per maand. De volgende generatie introduceert uiteindelijk het kwartskristal, welke via de IC (circuit) en het piëzo-effect blijft trillen. Dit effect wil zeggen dat bij een druk of stoot het kristal vervormt en zo ontstaat er elektrische spanning op bepaalde andere plaatsen van het kristal.  In het IC zit een telorgaan welke dan de tijd registreert. Nadien is er ook nog het radio-gestuurde binnenwerk bij gekomen.

In het huidige kwartsuurwerk zijn vooral de spoel, de circuit en de rotor de belangrijkste onderdelen voor de werking van het uurwerk. De spoel is een elektrisch onderdeel dat bestaat uit een rode koperen draad die rond een metalen kern gewikkeld is. Als men stroom door de spoel laat vloeien, dan wekt deze een elektrisch veld op dat de rotor kan laten ronddraaien. De rotor is een magnetisch rad dat ronddraait door het magnetisme van de spoel. Door de aanwezigheid van de stator, wordt het magnetisch veld bepaald. Dit zorgt ervoor dat het uurwerk in 1 richting tikt: vooruit. De IC of het circuit is het regelorgaan en controleert alles. De huidige circuits zijn tot op 1/1000 seconde per maand correct, vandaar de term superkwarts.