De Batterij Vervangen van een horloge

Een batterij van een horloge vervangen is niet zomaar het horloge open klikken en de batterij eruit halen. Een binnenwerk van een uurwerk is zeer fragiel, en dus is het vervangen van een horlogebatterij op een professionele manier belangrijk. Je wil immers geen beschadigingen achterlaten op het uurwerk zelf, het binnenwerk beschadigen, stof in het uurwerk laten of je uurwerk niet correct sluiten. Hierbij leg ik stap voor stap uit wat een batterijwissel inhoudt bij Juwelier Van Impe.

Het openen van het uurwerk

Het horloge openen is uiteraard de eerste stap om de batterij te vervangen. Alhoewel … belangrijk om eerst het horloge te reinigen zodat er bij het openen van het uurwerk, niet meteen vuil in het binnenwerk terechtkomt.

Er zijn verschillende soorten van uurwerken om te openen. Je hebt het klikdeksel, het geschroefde deksel, het gevezen deksel, … . Dit zijn de 3 meest voorkomende deksels. Bij het klikdeksel is het belangrijk om op de juiste plaats druk uit te oefenen om geen krassen op het uurwerk te maken. Bij het gevezen deksel is het belangrijk om de gepaste schroevendraaier te gebruiken, zodat je de schroeven niet beschadigd. Anders zal je het uurwerk bij de volgende batterijwissel misschien niet meer kunnen openen. Bij het geschroefde deksel is het echt wel van belang om het juiste materiaal ter beschikking te hebben. Zowel voor het openen als voor het dichten. De meeste kwalitatieve uurwerken beschikken over zo’n geschroefd deksel.

De horlogebatterij Vervangen

Voor we verdergaan, voeren we nu enkele controles uit. We bekijken eerst het binnenwerk om verschillende aspecten te bekijken. Zo zitten er vaak losse onderdelen in het uurwerk, die je zeker niet uit het oog mag verliezen (denk maar aan chronotoetsen, verbindingsplaten, veertjes, …). Daarna bekijken we hoe de batterij in het uurwerk zit en nog belangrijker: hoe de batterij contact maakt met het binnenwerk. Elke batterij heeft immers een positieve en een negatief geladen kant. Hierdoor zit er vaak onder en boven de batterij een geleider. Dit kan een brug, een plaatje, een veertje, … zijn.

Nu is het tijd om de batterij eruit te halen. Hierbij weer belangrijk om enkel de batterij of batterijbeugel aan te raken met de spiraaltang. Elk onderdeel van een binnenwerk is zeer fragiel en kan bij de minste aanraking stuk gaan. Vooral de rode spoel die heel herkenbaar is, is zeer fragiel.

Welke batterij moet er in mijn uurwerk?

De correcte batterij plaatsen is heel belangrijk. Ze mag niet te laag of te dun zijn, want dan kan ze contact verliezen en zal je uurwerk even stil staan, maar ze mag ook niet te breed of te hoog zijn, want dit kan beschadigingen maken aan het binnenwerk of de wijzerplaat. In 15 Procent van de door ons geopende horloges merken we op dat er een verkeerde batterij zit. In de realiteit zijn er ongeveer 30 verschillende soorten frequent voorkomende types batterijen. We merken vaak dat niet-professionelen maar werken met 5 verschillende soorten batterijen en deze inpassen in alle horloges.

Ook de kwaliteit van batterijen is belangrijk. Lage kwaliteit batterijen kunnen misschien op het eerste zicht ook gewoon je uurwerk laten werken, maar zorgen voor een veel grotere belasting op het circuit, zijn sneller plat of kunnen uitlopen. Koop daarom nooit je batterij in een warenhuis, op de markt, … . Wij werken enkel met hoogkwalitatieve batterijen.

We bekijken dus de afmetingen van de benodigde batterij en steken er steeds de correcte batterij in.

Het uurwerk dichten

De correcte batterij zit erin, nu is het tijd om het uurwerk te dichten. Vooreerst is er de controle of alle onderdelen correct zitten. We maken het uurwerk nog eens extra proper en blazen met de horlogecompressor het uurwerk nog eens uit. We controleren de dichtingsringen en vetten deze ook opnieuw in. Daarna sluiten we het uurwerk op dezelfde wijze als we ze geopend hebben: zonder krassen, met oog voor netheid en met behoud van waterdichtheid.

Waterdichtheid bij batterijwissel

Elk uurwerk waarvan we de batterij vervangen gaat minstens even waterdicht terug naar buiten. We vetten steeds de dichtingsring in en sluiten het horloge perfect dicht. Heb je graag een waterdichtheidtest om zeker te zijn van je 5 ATM, 10 ATM of 20 ATM waterdichtheid, dan kunnen we deze ook zelf uitvoeren.

Batterij Horloge Vervangen: wat is de prijs, hoeveel kost dat?

Bij ons kost een kwalitatieve batterijwissel €8,00.

Elke batterijwissel wordt uitgevoerd door een gediplomeerd uurwerkmaker. We gebruiken ook enkel hoogkwalitatieve batterijen die minstens 1,55 Volt uitmeten. Hierbij behoort ook het invetten van de dichtingsring voor de waterdichtheid. Bij Lithiumbatterijen is de prijs €9,00.

Bij sommige merken met speciale openingswijze kan de prijs iets hoger zijn. Zo vervangen we ook batterijen van Nautica en Rolex die speciale openingssystemen hebben, hiervoor zal je dan enkele euro’s meer betalen.

Hoe vaak moet ik mijn horlogebatterij laten vervangen?

We raden je aan om je batterij te laten vervangen wanneer het uurwerk begint achter te lopen. Ook kan je er voor opteren om je batterij te laten vervangen bij het vervangen van het horlogeglas of andere reparatie. Het kost maar €8,00 extra en zo ben je zeker weer voor minimum een jaartje goed.

Doe je je uurwerk niet vaak aan, laat er dan enkel een kwalitatieve batterij in steken en wissel de batterij om de 5 jaar, zodanig dat de batterij niet kan uitlopen. Zit er een lage kwaliteitsbatterij in, laat ze er dan beter uithalen.

Hoelang gaat een horlogebatterij mee?

Bij ons is de regel dat elke batterij minimum 1 jaar moet meegaan. Gaat het minder dan 1 jaar mee, dan zal er iets aan het binnenwerk schelen. Hoelang je batterij meegaat, hangt af van het type batterij en de leeftijd van het uurwerk.

Je hebt 2 types batterijen: gewone horlogebatterijen en lithiumbatterijen. De lithiumbatterijen komen vaak voor in sporthorloges, in Casio en dergelijke. Ze kunnen tot wel 10 jaar meegaan. De andere horlogebatterijen hebben een verwachte levensduur van 1 tot 4 jaar gemiddeld.

De circuit van het binnenwerk is diegene die het verbruik van de batterij bepaalt. Hoe ouder de circuit wordt, hoe meer energie hij nodig heeft en hoe sneller het batterijtje zal leeg zijn. Ook hoe meer weerstand, hoe sneller je batterijtje leeg zal zijn. Deze weerstand kan bvb kleine stofdeeltjes in het uurwerk zijn, maar het zijn even goed de extra functies op je uurwerk. Een chrono zal meer verbruiken, zelfs een dag- of datumfunctie zal lichtjes meer verbruiken.