Uurwerken

Herstelling of Onderhoud van een Hamilton Automaat Chrono Horloge

Herstelling of Onderhoud van een Hamilton Automaat Chrono Horloge

Als herstelatelier herstellen we alle merken van horloges. In deze post geef ik een voorbeeld van een herstelling aan een Hamilton uurwerk. Dit model heeft een automatisch chrono-binnenwerk van ETA. De meeste Hamilton uurwerken werken met een ETA 2824-2 (de gewone automaten) of een ETA 7750 (de chrono-automaten). Ook herstellingen aan de gewone automaten voeren we uit, deze zijn minder complex. In dit artikel richt ik me tot de chrono automaat. Ik zal uitleggen wat een volledig nazicht inhoudt, geef een specifiek voorbeeld van het probleem bij deze herstelling en geef ook richtprijzen mee (richtprijs ten tijd 2024).

Het uurwerk kwam binnen met het probleem dat het volledig blokkeerde, het was ook reeds enkele jaren geleden dat het uurwerk een nazicht had gekregen.

Wanneer laat ik mijn Hamilton Chrono horloge een onderhoud geven?

Voor een automatisch uurwerk raden we sowieso aan om deze om de 5-10 jaar een volledig nazicht te laten geven. Blijft het uurwerk mooi tikken na 5 jaar, dan kan je gerust je uurwerk nog een tijdje dragen zonder nazicht. Merk je dat het uurwerk begint achter te lopen, dan laat je ze best eens een service geven. Voor automatische binnenwerken is het trouwens beter dat je ze laat tikken dan dat je ze stil legt. Als je deze lang laat stil leggen, gaat de olie sneller opdrogen, terwijl als je het uurwerk laat tikken, de olie mooi blijft meedraaien. Laat je uurwerk dus geen volledig jaar stil liggen, wind ze af en toe eens op als je ze niet veel draagt.

De Herstelling Van De Hamilton

Deze Hamilton wou maar niet meer opstarten. Het uurwerk was volledig opgewonden, maar toch tikte ze niet. Het was ook al enkele jaren geleden dat het uurwerk een nazicht had gekregen, dus mocht het ook een volledig nazicht krijgen. Als het uurwerk volledig niet meer werkt, is dit eigenlijk een goed teken. Dit wil zeggen dat er ergens een ernstige maar makkelijk opspoorbare verstoring in het uurwerk zit. Zeker bij dit binnenwerk waarvan de wisselstukken snel leverbaar zijn, is dit niet per se een slecht teken. Bij het opendoen van het uurwerk is er niet meteen een duidelijke oorzaak zichtbaar.

Demontage van het binnenwerk en opsporen van het defect

Ik haal het binnenwerk uit de kast en verwijder de wijzerplaat. Nu blijft enkel het volledige binnenwerk over. Ik haal complicatie per complicatie van het binnenwerk af om zo te kijken waar het defect zit. Een complicatie is een extra functie van een binnenwerk (dag, datum, automaat, flyback, …). Bij dit binnenwerk beginnen we met de onderdelen die dag- en datumweergave regelen. Daarna gaan we de onderdelen eraf halen die de automaat regelen, waarna ook alle chrono onderdelen eraf gaan. Na het afnemen van deze 3 complicaties, is het binnenwerk nog steeds geblokkeerd. Er blijft nu enkel nog het basisbinnenwerk over. Bij het verwijderen van de laatste brug wordt het probleem duidelijk: een afgebroken schroefkop. Soms heb je geluk en kan je een afgebroken schroefkop of losgekomen schroef makkelijk uithalen zonder demontage, soms heb je minder geluk en zit het stukje zo vast dat enkel bij demontage het stukje vrijkomt. Bij deze herstelling is het dus het laatste geval. Ik vervang de schroef en ik boor de oude schroef uit de brug.

Kuisen van het binnenwerk

Op de vorige afbeelding zie je de verschillende productgroepen en onderdelen liggen. Belangrijk is dat we het binnenwerk volledig demonteren, dit houdt ook dekstenen en veertrommel in. Daarna gaat het in de ELMA-reinigingsapparaat. Dit apparaat is speciaal voor horlogemakers en laat alle onderdelen voorzichtig reinigen in 4 verschillende fases. Na een 20-tal minuten zijn de onderdelen gekuist en gaan we deze demagnetiseren. Daarna zijn de onderdelen klaar voor montage met olieproces.

Montage met olieproces

Ik start met de montage van het binnenwerk. We beginnen dan steeds met het gangwerk. Hierbij volg ik de technische fiche van ETA zelf. Zo wordt elk onderdeel op de correcte plaats gesmeerd met de juiste olie of vet.

Montage en afregelen binnenwerk

Na de montage van het gewone gangwerk, gaan we afregelen. Met een vibrograaf kan ik een inschatting krijgen van hoe het uurwerk gaat voor- of achterlopen. Ik regel het uurwerk af op 5 standen met een gemiddelde van +5 sec/dag. In realiteit zal het uurwerk dan ongeveer 0 tot 10 seconden per dag voorlopen. Afhankelijk van hoe oud het binnenwerk is, kan er meer marge op zitten. De ETA 7750 is wel een heel degelijk binnenwerk dus hierbij zit de marge bijna altijd wel op 0 tot 10 sec/ dag. Op de pols is nog steeds iets anders dan via de vibrograaf. Je kan je uurwerk na de herstelling ook nog altijd een beetje laten bijregelen indien je merkt dat het uurwerk op de pols toch nog te veel voor- of achter loopt.

Hierna volgt montage van de complicaties en afregelen van de chrono. Op de 2de foto zie je de afregeling van de chrono. De raderen moeten perfect 2/3 de van het tandrad ingrijpen zodat de chrono perfect mee tikt.

Afwerking van de herstelling

Als laatste onderdeel volgt de afwerking. De wijzerplaat en wijzers worden gemonteerd en het binnenwerk wordt terug in de horlogekast geplaatst. De horlogekast werd gepolijst en ultrasonisch gereinigd. De chronotoetsen werden ook apart uit de kast gehaald en gereinigd, en de joints worden opnieuw ingevet. Als laatste wordt het uurwerk dan op de watchwinder geplaatst. deze simuleert de beweging van de pols. Zo kan ik controleren dat de automaat werkt en dat het uurwerk perfect op tijd tikt. Deze laten we een week werken. Als ze na deze week nog werkt, is ze klaar om afgehaald te worden.

Hoe lang duurt een onderhoud of herstelling van mijn Hamilton uurwerk?

Voor een onderhoud of herstelling zit je ongeveer op 2 weken wachttijd gemiddeld. Dit is 1 week om het uurwerk te herstellen of onderhoud te geven en 1 week om het uurwerk te controleren. We kunnen snelle herstelling geven doordat we alles zelf uitvoeren in ons eigen atelier en niets moeten op- en afsturen.  Indien we wisselstukken nodig hebben, duurt de herstelling 1 week langer. Elke week worden ons nieuwe wisselstukken geleverd. Zoals reeds eerder gezegd gebruikt Hamilton bijna uitsluitend deze ETA 7750, waarvan we sowieso al veel wisselstukken zelf op stock hebben. Indien er een wisselstuk bij de leverancier niet op stock is, dan wordt je verwittigd en geven we je ook een verwachte levertermijn (maar dit is bijna niet voorkomend bij de ETA 7750).

Wat is de prijs voor een onderhoud of herstelling van een Hamilton Automaat (met of zonder chrono)?

Voor een volledig onderhoud aan een hamilton automaat zit je rond de € 150. Voor een volledig onderhoud van een Hamilton Automaat met chrono zit je aan € 300 – € 350. Hierin zit de volledige demontage van het binnenwerk, reiniging, montage met olieproces volgens technische fiche, afregelen en polijsten en opkuisen van band / en horlogekast. Indien er wisselstukken nodig zijn, worden deze er bij gerekend. Gelukkig zijn de prijzen voor wisselstukken van de ETA 2824 en ETA 7750 prijslijk en wordt je altijd eerst gecontacteerd voor een prijsopgave indien er wisselstukken zouden nodig zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *