Wijzerplaat

De wijzerplaat is het verlengde van je uurwerk, het zorgt voor de look. Verschillende problemen kunnen optreden met de wijzerplaat. De meest voorkomende is het loskomen van de wijzerplaat.

Indien de wijzerplaat loskomt zal in de meeste gevallen 1 of beide wijzerplaatpootjes afgebroken zijn. De wijzerplaat heeft 2 kleine pootjes die in het binnenwerk vastzitten. Vaak worden ze in het binnenwerk geklemd, af en toe worden ze ook vastgezet met 2 schroeven. Indien ze afgebroken zijn, zullen we de wijzerplaat moeten vastzetten met dubbelklevende tape. Uiteraard zijn dit heel kleine en flinterdunne stukjes die de werking van het binnenwerk niet mogen verstoren. Deze wijzerplaatstickers zijn speciaal hiervoor ontworpen.

Centreren van de wijzerplaat. Soms kan het zijn dat je wijzerplaat niet meer recht in het binnenwerk zit. De wijzers zullen dan niet meer perfect in het midden staan. Door middel van correctie van de wijzerplaatpootjes kunnen we deze opnieuw centreren.

Herstellen van de wijzerplaat. De wijzerplaat kan ook in originele staat hersteld worden. Dit is echter een beroep op zich. Een beroep dat in België niet meer wordt uitgeoefend. We kunnen het voor je laten herstellen, maar hou rekening met een erg hoge kostprijs. Vervangen indien mogelijk is altijd goedkoper en sneller.

Er zijn indexen van de wijzerplaat gevallen, wat moet ik doen?

Veelal is de oorzaak een klop met het uurwerk. We kunnen de indexen er voor jou terug opzetten. We doen dit meestal binnen de dag. De prijzen liggen afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en hoeveelheid afgevallen indexen rond de €15,00

Wijzers: Veel voorkomende problemen

Wat moet ik doen als mijn wijzer is los gekomen?

De meest waarschijnlijke reden is dat je uurwerk een stoot heeft gekregen. De wijzer erop zetten is binnen de dag gebeurd en zal je rond de €10,00 kosten. Een andere oorzaak kan zijn dat niet de wijzer is losgekomen, maar dat het rad waar de wijzer op zit, is afgebroken. In dat geval is het werk veel gecompliceerder. Een nazicht zal meestal vereist zijn en vervanging van het desbetreffende rad.

Kan ik nieuwe wijzers op mijn uurwerk laten zetten?

Ja zeker, er zijn allerlei generieke wijzers beschikbaar. Eventueel kunnen we ook de originel wijzers bestellen.

Kan je oude wijzers herstellen, een nieuwe kleur geven?

Ja, we kunnen deze een nieuwe lakbeurt geven

Ik kan mijn wijzers niet meer verzetten?

Blijf van het uurwerk af, door te draaien aan de kroon kan je enkel meer beschadiging maken. Kom langs naar onze winkel en we bekijken de oorzaak. Meestal gaat het om een afgebroken onderdeel of de tiretteveer die verschoven is. Dit is de veer die de raderen rond de tige op de correcte plaats houdt in de verschillende standen.

Het wijzerwerk: Werking

Het wijzerwerk heeft als doel de wijzers te verzetten, zonder kracht op het raderwerk te zetten. Het uurwerk heeft allerlei raderen in het raderwerk. Op deze raderen zit een minuutpijp geklemd, waar een uurrad overgaat. Op deze 2 onderdelen worden de uur- en minutenwijzer geklemd. Deze 2 onderdelen staan via een wisselrad in verbinding met de tige. Deze tige zit vast aan de kroon. Belangrijk voor een uurwerk is de wijzerloopspanning. Dit is de spanning die je voelt wanneer je de wijzers probeert te verzetten. Deze moet net hard genoeg zijn, zodat de wijzers mee ronddraaien met het raderwerk, maar niet hard genoeg, zodat je de wijzers ook van buitenaf kan verzetten.